A fesztivál szót ma már számtalan eseményre használjuk, sok olyan esemény is viseli amit a szakmai körök, fesztiválszövetségek szerint aligha tartozik a fesztiválok közé. Nem árt ha tudjuk, hogy hogyan alakult ki és mit jelent valójában a fesztivál szó. Figyelem, ismeretterjesztés következik!
A fesztivál kifejezés a latin festivus, fiesta, festa szavakból alakult
ki, eredetileg ünnepi játékokat, ünnepi előadássorozatot jelentett. Angol és
francia közvetítéssel terjedt el, mai alakját a fest, feast, festive szavakból
(jelentése: lakoma, vendégség, ünnep, ünneplés) nyerte el, megőrizve ezek
jelentésének ünnep, ünneplés jellegét. Mai ismereteink szerint a fesztivál
kifejezés mint főnév az 1580-as években bukkant fel először (Harper 2001). A
fesztivál szó használatának általános elterjedése azonban csak a 18. században
figyelhető meg, legalábbis erre következtet Smith a „Gentlemans’ Magazine”-ban megjelent
helyi fesztiválokról szóló leírásokból (Smith 1982:159).
A fesztiválok felfedezése
A fesztivál tudományos meghatározásának igénye viszonylag későn bukkan
fel és összefügg a kulturális (vagy szociál-) antropológia megjelenésével, ezen
belül a közösségek belső működésének vizsgálatával. A közösség mítosza a 19.
században alakult ki, jellemzően a hagyomány, a stabilitás, az egymásrautaltság
és a kollektív emlékezet fogalmaival írták le (Tóth 2002). Az urbanizálódás
folyamata során a városba költözők úgy érezték, elveszítettek valamit,
megszakadt a társadalmi emlékezés folyamata. Ezt felismerve és részben saját
magukon tapasztalva a kutatók fokozott érdeklődéssel fordultak a népi kultúra
és hagyományainak tanulmányozása felé.
A közösségi lét átalakulását felismerve a 19. századi kulturális
antropológusok először a természeti népek életmódját, közösségeit, ünnepeit
kezdték kutatni. Ennek tanulmányozására a természeti népek közösségeivel való
többéves együttélés során gyűjtöttek információt. Úgy gondolták, hogy a még
fellelhető archaikus közösségek tanulmányozása közelebb visz a szokások, az
ünnep, az identitás és a közösség mai jelentőségének megértéséhez. Az ünnep és
az identitás mellett a rítus volt az a közösségi cselekvés, amit az
antropológiai kutatások előszeretettel állítottak vizsgálatuk középpontjába. A
preindusztriális kultúrák ünnepi (vallási és mágikus) rítusairól készült
leírások meghatározólag hatottak az ünnepről alkotott modern tudományos
nézetekre. A rítus fogalma – bár ma sem egységes – történetileg megfigyelve
ismétlődő, kódolt, gyakran ünnepélyes cselekvések együtteseként terjedt el,
amely valamilyen esemény vagy változás társadalmi jelentését fejezi ki (Gennep 2007; Marót 1940). Dömötör Tekla
(1964) frappáns egyszavas kifejezéssel szokáscselekménynek nevezi a rítust.
Az archaikus közösségek életének kutatása és a tapasztalatok
elméleti feldolgozása, szintetizálása után fordultak a kutatók a még élő népi
közösségek, hagyományok kutatása felé. Kodály Zoltán és Bartók Béla zenei
gyűjtéséhez hasonló kutatások indultak a népi hagyományok különböző területein
(Szendrey 1948; Újvári 1969; Dömötör 1974). Ez sok esetben már nem a megélt
hagyomány rítusainak megfigyelését és leírását jelentette, hanem a még élő
személyek (adatközlők) emlékezetből elmondott beszámolóinak feljegyzését,
versek, szokások leírását, táncok felvételét. A kulturális antropológiai
kutatások következő terepe a mai életmód rítusainak vizsgálata lett. Ez
egyfelől jelenti a ma létező ünneplési szokások leírását (pl. Bodó 2004),
másfelől konfliktusok leírására is módot ad például a városba kerülő falusi
emberek életmódjáról (Jovanovic 2005). A modern közösségtanulmányok két
csoportra oszthatók (Arsenbenrg 1954: 122): az egyik csoportban a közösség mint
működő helyi társadalom leírása, bemutatása a cél; a másik csoportban a
közösséget mint szociális közeget, keretet használják valamilyen probléma
leírásához. A fesztiválok mindkét megközelítésben értelmezhetők. Az első
esetben a fesztivál a helyi közösség ünneplési gyakorlatának részeként és a
konformitáshoz való viszonya alapján írható le, utóbbi esetben a fesztivál
közösségi kapcsolatrendszere, beágyazottsága révén kutatható.
Egy fogalom változatai
Az előzőekben bemutatott tudománytörténeti fejlődési folyamat során alakult ki a
fesztivál mai szociológiai-kulturális antropológiai fogalma, melynek axiómája,
hogy minden társadalom fordít valamennyi időt az ünnepekre, az ünneplésre,
minden közösségnek és csoportnak megvannak a maga különleges jelentőségű ünnepi
alkalmai, rítusai. Ezek kapcsolódhatnak az évszakok változásihoz, társadalmi
szerepek változásához, történelmi események évfordulóihoz stb. Ezeket a közösen
megünnepelt különös jelentőséggel bíró visszatérő alkalmakat nevezi
fesztiválnak Robert Jerome Smith (1982: 159). E fogalom érvényessége a közösség
körében biztosított, alapvetően a helyi társadalom szintjén létező ünnepek és egyéb
– igen gyakran egyházi vagy népi eredetű – ünnepi alkalmak említhetők
példaként.
Anélkül, hogy tudományos fejtegetésekbe bocsátkoznék, fontos, hogy a fesztiválokat a kultúra tág értelmében egyfelől az
ünnepléskultúra részeként másfelől játékformaként értelmezem és ezen belül két
szűkebb csoportját különítettem el. A művészeti fesztivál elnevezést a
kizárólag művészeti tematikára épülő programot bemutató és hivatásos művészeket
felvonultató fesztiválokra tartom fenn. Ez történetileg az elitkultúrára utal
és az ebbe a kategóriába eső fesztiválok ma is az elitkultúra részének
tekinthetők.
Elkülönülnek a
fesztiválok csoportján belül is, érdekképviseleti szervezetük a Művészeti
Fesztiválok Szövetsége, tagjaik száma 2015-ben 38. Az általam kulturális
fesztiválnak tekintett fesztiválok tematikájának lényegi, de nem kizárólagos
eleme a művészeti program, hivatásos művészek is fellépnek, de műkedvelőknek is
lehetősége van bemutatkozásra, e fesztiválok főleg a Magyar Fesztiválszövetség tagjai. Azokat a fesztiválokat, melyek a
fesztiválfogalomnak megfelelnek, de tematikájukban nem lényegi elem a művészeti
program, nem lépnek fel hivatásos művészek és nem határozhatók meg a fesztivál
művészeti műfajai a tágabban
értelmezett ünnepléskultúra részének tekintem, de természetesen fesztiválnak tartom.
Összegezve
A fesztivál fogalmáról összegzésképpen elmondható, hogy a szó a középkor
végén alakult ki, jelentésének elterjedése a 18. századra tehető, természetes
módon sokáig csak a köznyelvben volt jelentéstartalma. Az archaikus
közösségekre irányuló antropológiai kutatások és a cultural studies tűzte ki
célul a közösségi-társadalmi élet fogalmainak (rítus, ünnep, szubkultúrák)
tisztázását, majd a rítus mai társadalomban való megjelenési formáinak
vizsgálata vezetett el a fesztivál fogalom kialakításához. A fesztiválok elmúlt
évtizedekre tehető globális elterjedése azonban új megközelítéseket is
kiváltott. Az 1990-es években a turisztikai, várospolitikai és marketing
megközelítés is elvezetett egy más típusú fogalomalkotáshoz, melyet
sajátosságainál fogva gyakorlatias szempontok vezéreltek. Ide tartozik a
különböző kormányok, minisztériumok, támogató alapok legújabb törekvése, hogy
valamilyen formában fogalmilag meghatározzák a támogatandó fesztiválok körét,
sajátosságait és azokat a célokat és funkciókat, amiket támogatni kívánnak.
A tudományos fogalomalkotási törekvéseket a mai közösségi viszonyokra alkalmazva a fesztivál egy rendszeresen ismétlődő, rituális eseményekből álló tematizált ünnep, amely bemutatja a résztvevők alkotta közösség által vállalt identitást, alapértékeket és világlátást. A résztvevők azért kapnak hangsúlyt, mert napjainkban a fesztiválok nem csak azért fontosak az össztársadalom számára, hogy a helyi közösség számára biztosítsák az identitás kifejezésének és megerősítésének lehetőségét, hanem azért is, hogy a látogatók alkotta közösség számára is lehetőséget biztosítsanak ehhez. Az ünnep hangsúlyozása pedig azért nyomatékos, mert ezzel utalok az ünnep kultúraformálásban betöltött szerepére és játékformából eredő tulajdonságaira. A tematizálás lehetősége pedig alapvető keretet biztosít a szocializációs folyamatokra.
A hivatkozások a könyvben elérhetők:
A hivatkozások a könyvben elérhetők:
Nagyon jó összefoglalása a fesztivál szónak. Megerősítette pár mondat a már meglévő kutatásomat. Köszönöm az információt! :)
VálaszTörlésÖrülök neki! További sok sikert kívánok!
Törlés