A fesztivál mint játékforma a felnőttek, a felnövő nemzedék játéka. A játék alapvető feltétele a társadalomból, a társadalmi struktúrától való eltávolodás, ha úgy tetszik kivonulás a társadalomból, a társadalom határainak átlépése (limes). Ellentmondásnak tűnhet, hogy a történelem során a társadalmi struktúrától való eltávolodás, vagy ellenstruktúra felvállalása egyes ünnepeken kötelező volt. Például a falusi középkorban vagy a népi kultúrában, ha valaki nem vett részt a fordított világ ünneplésében azt kinézték maguk közül az emberek, a részvétel ki nem mondott társadalmi elvárás volt (liminális), amivel az érték- és identitás megerősítés és átadás rendkívül erős szocializációs közege jött létre. A felvilágosodásnak köszönhetően a kötelező jelleg egyre halványult, a késő modern kori fesztiválok pedig már nem a hagyományokon alapulnak, hanem ember kitalálta (man made) események, s mivel a részvétel nem kötelező elvárás a kultúraantropológusok megkülönböztetésképpen liminoidnak nevezik ezt a jelenséget.
A fesztiválok kizökkentik a résztvevőket a mindennapokból, közismerten
különleges események – ennek ellenére közöttük is vannak rendkívül szokatlan,
avantgárd, non-konform, hovatovább extrém események. Az extrém fesztiválok
kérdése innováció kérdése is. Természetesen minden fesztivál évről évre
törekszik valamilyen mértékben az újításra, az extrém fesztiváloknak nem csupán
egyik eszköze, hanem lételeme az újítás, a meghökkentés. Kiindulópontom, hogy a
kultúra fejlődése, ha úgy tetszik körforgása az újítás révén valósul meg. Minden
újítás, ami a fesztiválokon történik a második évben már nem új. Ahogy az extrém
non-konform fesztiválokon történő események ismertté válnak, mások is elkezdik
alkalmazni az extrém formákat és eszközöket és csak évtizedek múltán dől el,
hogy átalakulva, finomodva a kulturális fősodor részévé válnak-e vagy kikopnak
a kulturális emlékezetből.
Burning Man
1986-ben a napéjegyenlőség idején hagyományos máglyagyújtás szokása
éppen múlóban volt a San Francisco-i Baker Beach-en amikor Larry Harvey és
barátai újító jelleggel egy fából készült emberalak és egy kutyalak a felgyújtását
valósították meg. Az esemény 1988-tól kapta a Burning Man nevet. Később, amikor
egyre nagyobb emberalakot gyújtottak meg a hatóságok a hivatalos engedélyek
hiányát kifogásolták. Ezt követően 1991-től a Nevadában található Black Rock
sivatag vált az egyhetes fesztivál otthonává, időpontja pedig augusztus
vége-szeptember eleje lett. A magyar felsőoktatási hallgatóknak ismerős lehet a
helyzet, mivel az év ezen szakasza ideális időszak a kreatív tevékenységekre
(ha nincs pótvizsga).
"Célunk, hogy olyan
társadalmat hozzunk létre, amely összekapcsolja az egyéneket alkotó erejével, a
közösségben való részvétellel, a polgári élet nagyobb területén és a
társadalmon túl létező még nagyobb világgal." (Burning Man)
Az Amerikai Egyesült Államok egyik legextrémebb fesztiváljáról van
szó, ahol a kies, mindentől távol eső kiszáradt sivatagi tómeder
biztosítja a civilizációtól való elvonulást. A fesztivál középpontjában az
önkifejezés és az együttlét áll, de ténylegesen egy új ideiglenes társadalom,
antistruktúra alakul ki minden évben egy hétre a fesztiválon. Évente új 70.000
fős új város alakul ki a semmiből, melynek meghatározó tulajdonsága a „C” betűt
formázó félköríves térbeli elhelyezkedés. A „C” alak és a középpontban a
felállított Burning Man mindenhonnan – az űrből is – jól látható. A város egyes
pontjain található színpadok, művészeti installációk biztosítják a programot a
résztvevők számára. (burningman.org)
A fesztivál
területének műholdas felvétele nappal és éjjel
By NASA - Transferred from en.wikipedia to Commons. Transfer was stated to be made by User:Blast., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3185510
A Burning Man fesztivál részvételi feltétele, hogy a látogatók önállóan
biztosítsák saját maguk számára az alapvető szükségleteiket és kövessék az
évenként frissített "túlélési útmutatóban" szereplő iránymutatásokat
és jegyet vásároljanak. Tekintettel arra, hogy a fesztivál egy sivatagban, több
mint száz kilométerre a legközelebbi lakott településtől jön létre utak pedig lényegében
nincsenek, a túlélési útmutató itt nem csak tréfa. A részvétel komoly tervezést
igényel, és könnyen fordulhat tragédiába. A balesetek ezt a fesztivált sem
kerülték el a 90-es években, azóta komoly korlátozásokat vezettek be; csak
kerékpárral és installációs járművel lehet közlekedni a fesztivál területén 5-8
km/óra sebességgel és komoly listát vezetnek a be nem hozható tárgyakról. A
biztonsági intézkedéseket minden évben ellenőrzi a hatóság. A homokviharok és a
tűzvédelem kérdése is veszélyforrás tekintettel arra, hogy a Burning Man mérete
egy többemeletes háznak felel meg, például 2017-ben egy 13 méter magas figura
rituális elégetésével ért véget a fesztivál, de volt rá példa, hogy 30 méteres
alkotást gyújtottak fel.
Mutáns autós
installáció és statikus installáció
By Jennifer Morrow from San Francisco - CoyoteUploaded by clusternote, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29066337
A biztonsági megfontolások miatt állatokat nem engednek be, de a
fesztivál területén ételt és italt korlátozott mértékben lehet vásárolni, az
árakat pedig előre meghatározzák a visszaélések elkerülése érdekében. A Burning
Man egyik különlegessége az ajándékozás. Az ajándékozás jellemzője az
önzetlenség, nem várnak el azonos vagy hasonló értékű cserét, a látogatók
kölcsönösen megajándékozhatják egymást. Bár az előadóművészetek számos formában
megtalálhatók a fesztiválon az esemény csúcspontja a Burning Man felgyújtása.
By Victorgrigas - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17784188
A Burning Man fesztivál a látogató számára egyfajta újrakezdést is
lehetővé tevő apokaliptikus élmény, amellett, hogy a társadalomból való
kivonulás, a társadalmi ellenstruktúra, a minden máshogy is lehetne játék tökéletes
példája. A fesztivál funkciók szinte mindegyikét erőteljesen alkalmazzák a
szolgáltatások szűk köre mellett erősítve a látogatók önmagukra és egymásra
utaltságát. A szervező csapat sajátossága, hogy év közben járják a világot és a
társadalom megújulásával, újjáépítésével kapcsolatos workshopok, tréningek
megvalósításában vesznek részt a radikális befogadás szellemében.
"Ha egy kis lélekkel jössz a
találkozásra,
Talán látni fogsz valamit, amit
nem kerestél;
Kicsit talán megnyitod a szíved,
és olyan dolgokat látsz, amit nem
képzeltél.” Larry Harvey (1948-2018)
(Saját fordítás)
(Saját fordítás)
A Burning Man ma már egy jól és biztonságosan szervezett, egészen extrém
feltételek mellett megvalósított fesztivál, melynek példája más földrészen is
elterjedt, mint ahogy napforduló is minden lakott földrészen van. Részben a
fesztivál tanítási-tanulási programjainak is köszönhetően Burning eljutott
Oroszországba a Nikola-Lenivets Művészeti Parkban megrendezett Burning
Man során egy fából készült épületet gyújtottak fel. Az Afrika Burn-t 2007 óta rendezik meg Tankwa
Karoo-ban, résztvevői száma 10.000-13.000 között volt az elmúlt években, a fesztivál
Burning Man-hez hasonlóan a résztvevők kreatív kifejezésének látványos
eredménye a művészeti és tematikus programok, jelmezek, zenék és előadások
létrehozásán keresztül. Ausztráliában szűkebb körben a Burning Seed fesztivált és a Blazing Swan fesztivált rendezik meg a Burning Man
szellemében. A távol-keletről a kínai Dragon
Burn fesztivál, a közel-keletről az izraeli Midburn
fesztivál említhető, utóbbi szintén sivatagi helyszín. Európában az egyik legnagyobb
Burning fesztivál a spanyolországi Nowhere.
Összegzés
E bejegyzésben a kulturális
emlékezetben újító szerepet játszó fesztiválok sajátosságait mutattam be a
Burning Man fesztivál példáján keresztül. Az újítás itt radikális. A Burning
Man fesztiválok jól példázzák azt a tézist, hogy a kultúra fejlődése a hagyományok
megőrzése mellett újítások révén valósul meg. Az újítások elterjedése maga a
változás. A Burning Man fesztiválon elsőként bemutatott installációk, járművek elterjedése
más Burning fesztiválokon keresztül is megvalósul, de megvalósul a szervezők
által vezetett oktatási program és révén is. Ugyanakkor a pár évvel ezelőtti
ötletek visszaköszönnek a Sziget Fesztivál fából készült installációin és
zenélő autóin is. Nemcsak ünnepi eseményeken terjedtek el azonban a Burning man
fesztiválokon alkalmazott megoldások, hanem ma már pl. a budapesti Trófea Étteremlánc
is alkalmaz fából készült installációkat figyelemfelkeltés céljából. E megoldások
beépültek a hétköznapokba. Ma már nem kétséges, hogy az extrém formák és eszközök
átalakulva, finomodva alakítják a kulturális emlékezetet, a fesztivál idején
létrejött társadalmi antistruktúra így visszahat a mindennapok kultúrájára is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése